Retourrecht op online trainingen: hoe zit dat precies?

Je klant koopt een online training aan, krijgt de link toegestuurd, bekijkt een video en stuurt jou nadien een mail dat hij/zij zich beroept op zijn retourrecht of herroepingsrecht en terugbetaling wil. Kan dat? Jazeker! Lees hier hoe je dit kan vermijden.

Retour van goederen, diensten én digitale producten

Wanneer je kleding, speelgoed, boeken,… online verkoopt aan consumenten (B2C), heeft je klant een herroepingsrecht of retourrecht. Je klant kan binnen 14 dagen na het ontvangen van de goederen beslissen om ze toch niet te houden, alles terugsturen en terugbetaling vragen.

Hetzelfde geldt bij de online aankoop van diensten: je koopt online als consument een abonnement bij een personal coach voor 10 uur 1-op 1coaching, dan heb je binnen 14 dagen na de aankoop het recht om je aankoop te herroepen en terugbetaling te vragen (tenzij aan een aantal voorwaarden is voldaan)

Verkoop je digitale inhoud? Ook dan heeft de consument een retourrecht. Binnen 14 dagen na het afsluiten van de overeenkomst kan je klant de overeenkomst herroepen en terugbetaling vragen. Je klant kan dus je hele online academy bekijken en je nadien laten weten dat hij zijn geld terug wil. “Retourneren” is nochtans moeilijk in dit geval en tóch kan het!

Wat is “digitale inhoud”?

Dit betekent gegevens die je in digitale vorm “produceert en levert” aan de klant zoals bijvoorbeeld: een online training, toegang tot online werkboeken en checklists, toegang tot je online academy maar ook een ebook bijvoorbeeld dat je klant kan downloaden,…

Digitale inhoud is een heel ruim begrip en het zal in de praktijk jammer genoeg niet altijd duidelijk zijn of je nu een product verkoopt, een dienst of digitale inhoud.

Wat valt er sowieso niet onder: DVD’s, CD-roms,…. want die lever je wel op een materiële drager.

Enkel voor consumenten

Het herroepingsrecht geldt enkel en alleen voor consumenten en niet wanneer je B2B verkoopt. Je professionele klanten hebben dus niet het recht om hun aankoop te herroepen.

Vraagt je klant om een factuur op te stellen met zijn bedrijfsgegevens? Op dat moment is hij geen consument en kan hij zich dus niet beroepen op het herroepingsrecht.

Hoe herroepingsrecht op ebooks, online trainingen,… vermijden? 

Je klant kan zich bij de online aankoop van digitale inhoud niet beroepen op zijn retourrecht wanneer jij voor het toesturen van de link, document, video, account,… aan volgende voorwaarden hebt voldaan:

De consument heeft toegestemd om onmiddellijk toegang te verkrijgen en heeft daarnaast uitdrukkelijk erkend dat hij/zij door toegang te nemen geen herroepingsrecht meer heeft.

Maar hoe doe je dat nu concreet? Vooraleer de klant toegang kan hebben tot je online training of academy vraag je expliciet of hij/zij ondanks het retourrecht zeker toegang wil én je geeft mee dat door het toegang nemen of downloaden de klant ‘uitdrukkelijk erkent dat hij/zij zijn/haar herroepingsrecht verliest’. Je kan dit best doen door gebruik te maken van een aanvinkvakje dat niet vooraf is aangevinkt en waarin de klant een keuze moet maken vooraleer hij toegang heeft of krijgt.

Niet vergeten: stuur je klant een bevestigingsmail na aankoop

Wanneer je klant jouw training heeft aangekocht online, moet je hem/haar een mail bezorgen met daarin de bevestiging van zijn/haar aankoop. Je stuurt best ook je algemene voorwaarden mee in een formaat dat je klant kan opslaan of afdrukken.

Niet vergeten: retourrecht moét in je algemene voorwaarden

Het recht van je klant om zijn aankoop te herroepen moet je ook duidelijk vermelden in je algemene voorwaarden, net zoals de voorwaarden, termijn en de modaliteiten ervan. Je moet ook verwijzen naar het modelformulier voor herroeping dat beschikbaar is via volgende link.

Doe je dat niet? Dan heeft de klant 12 maanden de tijd om zijn aankoop te herroepen. Je klant heeft in dat geval 12 maanden de tijd om je volledig online programma uit te checken en jou nadien te laten weten dat hij/zij toch wil “retourneren”.

Hulp nodig bij het opstellen van je algemene voorwaarden?

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x