Hoe kan gebruikersonderzoek contracten verbeteren?

In een tijdperk waarin gebruikerservaring centraal staat in ontwerp en ontwikkeling, kunnen we als juridische dienstverlener niet achterblijven. Als alternatieve juridische dienstverlener doen we regelmatig beroep op gebruikersonderzoek bij het opstellen van contracten. Want een goed begrip van de noden, verwachtingen en behoeften van de gebruiker is cruciaal om een bruikbaar contract op te stellen. Maar wat zijn nu de voordelen van deze benadering?

Klantgerichtheid

Als juridische dienstverlener begrijpen we dat effectieve communicatie de kern is van een succesvolle commerciële samenwerking.

Wanneer verkoopsmedewerkers contracten onderhandelen die ze zelf onvoldoende begrijpen, kan je moeilijk verwachten dat je klant wel begrijpt waartoe hij zich verbindt.

Gebruikersonderzoek helpt ons om de taal van de contracten aan te passen aan diegene die moet werken met het contract zoals bv. verkoopsmedewerkers, consultants,…  Door minstens die oefening te doen voor het opstellen van contracten, zorgen we ervoor dat de medewerkers zelf de contracten begrijpen en ook toelichting kunnen geven aan klanten.

Deze aanpak is vergelijkbaar met de filosofie van UX-design, waarbij het begrip van de gebruiker centraal staat. Net zoals UX-designers streven naar een intuïtieve gebruikersinterface, trachten wij als juridische dienstverleners contracten te schrijven die intuïtief begrijpelijk zijn voor de gebruikers.

Aanpassing aan specifieke behoeften

Iedere onderneming, zelfs binnen dezelfde sector, heeft andere behoeften en verwachtingen. Contracten zijn dan ook geen 'one-size-fits-all' oplossing. Gebruikersonderzoek laat ons toe beter te begrijpen hoe de gebruikers van de contracten bepaalde clausules interpreteren en welke voorwaarden voor hen van cruciaal belang zijn. Dit stelt ons in staat om contracten te optimaliseren en specifieker af te stemmen op hun werkelijke behoeften.

Deze benadering sluit eveneens nauw aan bij het iteratieve proces van UX-design, waarbij ontwerpers voortdurend feedback verzamelen om hun producten te verfijnen. Net zoals digitale interfaces worden aangepast aan de behoeften van gebruikers, kunnen onze contracten worden aangepast om relevanter en toepasselijker te zijn voor onze klanten. Deze aanpassing resulteert niet alleen in juridisch waterdichte documenten, maar ook in contracten die daadwerkelijk aansluiten bij de specifieke eisen van elke onderneming.

Proactief geschillenbeheer

Nog een voordeel van het toepassen van gebruikersonderzoek is de mogelijkheid om proactief potentiële geschillen op te sporen. Bovendien hebben bijvoorbeeld verkoopsmedewerkers vaak al heel wat ervaring en kunnen zij perfect aangeven welke contractuele vragen of problemen klanten meestal opwerpen. 

Door te begrijpen hoe zij bepaalde voorwaarden interpreteren of welke veelvoorkomende vragen er zijn, kunnen we knelpunten identificeren en deze proactief aanpakken

Conclusie

Het integreren van gebruikersonderzoek bij het schrijven van contracten biedt niet alleen voordelen voor onze klanten, maar transformeert ook de manier waarop wij onze diensten leveren. 

Deze synergetische benadering, waarbij empathie, aanpassing en proactief beheer centraal staan, is helemaal in lijn met de veranderende noden in de markt naar een meer inclusieve, begrijpelijke en efficiënte juridische dienstverlening. 

Meer weten over hoe we dit toepassen?

Hoe kan gebruikersonderzoek contracten verbeteren?

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x