Selecteer een pagina

Klantenreviews op je website en sociale media zijn goed voor je geloofwaardigheid als ondernemer en vormen mee jouw “social proof”. Maar mag je de reviews die je van klanten ontvangt zomaar posten op je social media kanalen? Mag je ze overzetten naar een ander kanaal? Of zelf een naam en foto toevoegen? We helpen je graag op weg.

Eerlijk duurt het langst

Het posten van reviews is eigenlijk reclame en reclame moet volgens de wet “eerlijk” zijn en mag niet misleidend zijn.

Je mag potentiële klanten niet misleiden door bijvoorbeeld een review voor een bepaald product bij een ander product te vermelden, bepaalde informatie weg te laten of zelf toe te voegen,…

Laat aan je klant weten waar je de review zal posten

Wanneer je een klant vraag om een review te schrijven, laat je best ineens weten waarvoor je die review zal gebruiken: om op je website te publiceren? In een Instagram of Facebook bericht?

Op die review kan immers ook auteursrecht rusten en niet elke klant wil zijn of haar review op gelijk welk kanaal terugvinden.

Daarnaast ben je ook persoonsgegevens aan het verwerken en moet je klant toestemming kunnen geven aan wie je zijn persoonsgegevens doorgeeft of waar je ze publiceert.

Je kan bijvoorbeeld volgend berichtje sturen naar je klant:

Dag Freekje,

Bedankt voor de fijne samenwerking en het vertrouwen. Zou je eventueel een review willen schrijven over je aankoop? We zouden die review graag delen op onze sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn) met vermelding van je naam, de naam van je bedrijf en een foto. Stuur ons gerust ook een foto door die we mogen gebruiken.

Stuur gerust de post die je hebt gemaakt op voorhand ook even door naar je klant. Zo kan je klant de inhoud nog even dubbelchecken, weet hij dat de post eraan komt en kan hij reageren van zodra die online komt.

Vraag toestemming voor gebruik van een foto van je klant

Wil je een review posten op sociale media met de naam en een mooi foto erbij van je klant? Vraag dan toestemming aan je klant om zijn naam te mogen vermelden én om een foto erbij te mogen plaatsen. Laat de klant zelf ook de foto aanleveren of vraag of je bijvoorbeeld zijn LinkedIn profielfoto mag kopiëren.

Foto’s van je klant die online te vinden zijn, zijn beschermd door het auteursrecht en mag je niet zomaar kopiëren. Misschien zijn ze gemaakt door een fotograaf, rust er een licentie op of wil je klant dat je een andere foto gebruikt.

Andere optie: embedden

Je klant heeft een review of recensie achtergelaten via Google en je wil die verder gebruiken? Maak géén screenshot maar embed die reviews bijvoorbeeld op je website. Op die manier maak je geen inbreuk op het auteursrecht van je klant en kan je toch de reviews vermelden op je website.

Vragen? Contacteer ons. We helpen je graag op weg!